Το πρωινό «ζάπινγκ» πίσω από το τιμόνι

Το πρωινό «ζάπινγκ» πίσω από το τιμόνι

Η εναλλαγή προσοχής από τον δρόμο, στο κινητό, στο ραδιόφωνο και πάλι πίσω, έχει μετατραπεί σε καθημερινό μοτίβο, ιδιαίτερα τις πρώτες πρωινές ώρες, όπου η κυκλοφορία είναι πυκνή και ο ρυθμός χαμηλός. Το πρόβλημα, ωστόσο, δεν είναι απλώς θέμα ρυθμού, αλλά εγρήγορσης.

Οι περισσότεροι οδηγοί το πρωί δεν είναι επικίνδυνοι με την κλασική έννοια. Δεν τρέχουν, δεν προσπερνούν επιθετικά, δεν παραβιάζουν συστηματικά. Αλλά συχνά είναι «εκτός», αποσπασμένοι, χαμένοι σε σκέψεις, σε οθόνες ή απλώς στη ρουτίνα. Το αυτοκίνητο κινείται, αλλά ο οδηγός δεν είναι 100% παρών. Και αυτό από μόνο του αρκεί για να δημιουργηθεί μια επικίνδυνη κατάσταση.

Η βασική αιτία αυτής της συμπεριφοράς είναι ο συνδυασμός κόπωσης, ρουτίνας και τεχνολογίας. Ο εγκέφαλος, ειδικά τις πρωινές ώρες, λειτουργεί σε «χαμηλή ταχύτητα». Πολλοί οδηγοί δεν έχουν ξυπνήσει πλήρως, άλλοι προσπαθούν να βρουν ρυθμό πίνοντας καφέ ή απαντώντας σε μηνύματα μέσα στο αυτοκίνητο.

Εδώ έρχεται να προστεθεί η τεχνολογία, με τις μεγάλες οθόνες αφής, τα ειδοποιητήρια των κινητών, τις συνδέσεις Bluetooth και τις φωνητικές εντολές. Όλα αυτά δημιουργούν μια ψευδαίσθηση ελέγχου, όταν στην πραγματικότητα αποσπούν συνεχώς την προσοχή.

Η εικόνα είναι γνώριμη: φανάρι που ανάβει πράσινο και το πρώτο αυτοκίνητο μένει ακίνητο. Κόρνα, αναστεναγμοί, και τελικά μια διστακτική εκκίνηση. Σε άλλο σημείο, κάποιος φρενάρει χωρίς λόγο γιατί δεν πρόσεξε ότι η ροή κυκλοφορίας μπροστά του συνεχίζεται κανονικά. Παρακάτω, ένας οδηγός αλλάζει λωρίδα χωρίς σινιάλο, απλώς επειδή θεώρησε ότι «προλαβαίνει». Όλα αυτά δείχνουν όχι κακή πρόθεση, αλλά απουσία συγκέντρωσης.

Το φαινόμενο αυτό εντείνεται τις καθημερινές, μεταξύ 7:30 και 9:30 το πρωί. Είναι το λεγόμενο «παράθυρο αφηρημάδας», όπου η πυκνή κυκλοφορία συναντά τη μειωμένη αντίδραση. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλά μικροατυχήματα και συγκρούσεις χαμηλής ταχύτητας συμβαίνουν αυτές τις ώρες. Συνήθως είναι απλά υλικές ζημιές, αλλά πίσω από κάθε «χτύπημα» κρύβεται μια απροσεξία που θα μπορούσε να έχει πιο σοβαρές συνέπειες. Ειδικά αν εμπλέκεται ευάλωτος χρήστης του δρόμου (πεζός, ποδηλάτης, δίκυκλο).

Η λύση δεν βρίσκεται μόνο στην τεχνολογία – αν και τα συστήματα υποβοήθησης (όπως το αυτόματο φρενάρισμα ή η προειδοποίηση απόσπασης προσοχής) μπορούν να βοηθήσουν. Το κύριο βάρος πέφτει στη συνείδηση του ίδιου του οδηγού. Η οδήγηση, ακόμη και σε χαμηλές ταχύτητες, απαιτεί πλήρη συγκέντρωση.

Το κινητό μπορεί να περιμένει. Η κλήση δεν είναι επείγουσα. Το ραδιόφωνο δεν χρειάζεται να αλλάζει σταθμό κάθε λεπτό. Το σημαντικό είναι να φτάσουμε με ασφάλεια, όχι απλώς να κινηθούμε. Η καθημερινή μετακίνηση είναι μια πράξη ευθύνης, όχι ρουτίνας. Κάθε πρωί που πιάνουμε τιμόνι, ας το θυμόμαστε.

Περισσότερα από την κατηγορία

Σχεδόν 3.000 καταφύγια στην Ελλάδα για την προστασία άμαχου πληθυσμού αν απαιτηθεί – Ποια είναι η χωρητικότητα τους

Σχεδόν 3.000 καταφύγια στην Ελλάδα για την προστασία άμαχου πληθυσμού αν απαιτηθεί – Ποια είναι η χωρητικότητα τους

Στοιχεία για τους χώρους που έχουν χαρακτηριστεί καταφύγια, για την εξασφάλιση της προστασίας του άμαχου πληθυσμού, διαβίβασε στη Βουλή ο υφυπουργός […]

Το μεγάλο στοίχημα για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας – Ο «Εύρυτος» τα εναλλακτικά σχέδια, το κόστος και τα τιμολόγια

Το μεγάλο στοίχημα για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας – Ο «Εύρυτος» τα εναλλακτικά σχέδια, το κόστος και τα τιμολόγια

Η λειψυδρία στην Αττική και τα νησιά παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα, με την ανάγκη για βιώσιμη […]

To 74% των Ελλήνων πέφτουν θύματα σε ψευδείς ειδήσεις μέσω social media

To 74% των Ελλήνων πέφτουν θύματα σε ψευδείς ειδήσεις μέσω social media

Σύμφωνα με την έρευνα του Ευρωβαρόμετρου για τα κοινωνικά μέσα το 2025, η πλειονότητα των Ελλήνων ενημερώνεται κυρίως μέσω πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης, με αποτέλεσμα να εκτίθενται […]

Ανησυχητική η σχέση ανηλίκων με το αλκοόλ στην Ελλάδα – Ένας στους τρεις 16χρονους πίνει πάνω από 5 ποτά σε ένα βράδυ

Ανησυχητική η σχέση ανηλίκων με το αλκοόλ στην Ελλάδα – Ένας στους τρεις 16χρονους πίνει πάνω από 5 ποτά σε ένα βράδυ

Μια νέα πανευρωπαϊκή έρευνα του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά (ΕΚΤΕΠΝ) φέρνει στο φως ανησυχητικά στοιχεία για τη σχέση των Ελλήνων εφήβων με […]

Χημική ουσία που συνδέεται με καρκίνο και υπογονιμότητα βρέθηκε σε πιπίλες – Τι δείχνουν οι έλεγχοι

Χημική ουσία που συνδέεται με καρκίνο και υπογονιμότητα βρέθηκε σε πιπίλες – Τι δείχνουν οι έλεγχοι

Χημική ουσία που συνδέεται με διαταραχές της σεξουαλικής ανάπτυξης, την παχυσαρκία και τον καρκίνο βρέθηκε σε πιπίλες που κατασκευάζονται από τρεις […]

Τελικά, μας ψεκάζουν; Ειδική ομάδα θα ερευνήσει τη μεγαλύτερη θεωρία συνωμοσίας για τον έλεγχο του κλίματος και του καιρού

Τελικά, μας ψεκάζουν; Ειδική ομάδα θα ερευνήσει τη μεγαλύτερη θεωρία συνωμοσίας για τον έλεγχο του κλίματος και του καιρού

Καθώς όργωνε ένα χωράφι με σιτάρι στην αγροτική περιοχή της πολιτείας Ουάσιγκτον τη δεκαετία του 1990, ο Ουίλιαμ Ουάλας παρατήρησε […]

Ανταρκτική: Επιστήμονες ανακάλυψαν ανησυχητικές διαρροές μεθανίου από τον πυθμένα της θάλασσας

Ανταρκτική: Επιστήμονες ανακάλυψαν ανησυχητικές διαρροές μεθανίου από τον πυθμένα της θάλασσας

Σε πρόσφατες έρευνες, επιστήμονες διαπίστωσαν ότι σημαντικές ποσότητες μεθανίου, ενός ισχυρού αερίου του θερμοκηπίου, διαφεύγουν από ρωγμές στον βυθό της Ανταρκτικής καθώς η […]

Λα Νίνια: Τι είναι το φαινόμενο που φέρνει ψύχος και πρόωρο χειμώνα – Τι καιρό να περιμένουμε

Λα Νίνια: Τι είναι το φαινόμενο που φέρνει ψύχος και πρόωρο χειμώνα – Τι καιρό να περιμένουμε

Προ των πυλών φαίνεται να είναι ο χειμώνας σε πολλές περιοχές του κόσμου καθώς οι μετεωρολόγοι προειδοποιούν για επανεμφάνιση του χειμερινού ψύχους, αλλά […]

Όλα τα άρθρα της κατηγορίας »