Ένα νέο, πλήρως ψηφιακό σύστημα ελέγχου της κυκλοφορίας με κάμερες τεχνητής νοημοσύνης, ενιαίο πληροφοριακό δίκτυο και ειδικό φορέα εποπτείας σχεδιάζει να εγκαταστήσει η κυβέρνηση στην Αττική, ως αιχμή του δόρατος στη μάχη για την οδική ασφάλεια.
Το σχέδιο προβλέπει την τοποθέτηση 2.000 «έξυπνων» καμερών σε κομβικά σημεία με ιστορικό σοβαρών παραβάσεων και τροχαίων, με στόχο την αντιμετώπιση της υπερβολικής ταχύτητας και της επικίνδυνης οδήγησης που έχουν αυξήσει τους θανάτους από τροχαία στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών.
Από την καταγραφή στην αυτόματη κλήση
Σε αντίθεση με τις παλαιότερες κάμερες, οι νέες συσκευές δεν θα περιορίζονται στη βιντεοσκόπηση, αλλά θα εντοπίζουν παραβάσεις – όπως υπέρβαση ορίου ταχύτητας, παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, χρήση κινητού ή μη χρήση ζώνης – και θα εκδίδουν αυτόματα κλήσεις. Οι παραβάτες θα λαμβάνουν ειδοποίηση στο κινητό τους, ενώ η κλήση θα αποθηκεύεται σε κεντρικό πληροφοριακό σύστημα και θα εμφανίζεται στη θυρίδα τους στο gov.gr για ηλεκτρονική πληρωμή ή υποβολή ένστασης.
Στόχος είναι να τερματιστεί η ατιμωρησία και οι καθυστερήσεις που συχνά οδηγούν στην ακύρωση προστίμων. Η είσπραξη θα γίνεται άμεσα, ενώ η διαδικασία θα περιορίσει την πολυετή γραφειοκρατία που επιτρέπει σε πολλούς παραβάτες – ακόμη και με ξένες πινακίδες ή σε ενοικιαζόμενα οχήματα – να ξεφεύγουν.
Τη διαχείριση του δικτύου θα αναλάβει ένας νέος, εξειδικευμένος φορέας που θα εποπτεύει τις κάμερες και θα φροντίζει για τη βεβαίωση και είσπραξη των προστίμων. Με αυτόν τον τρόπο η Τροχαία θα αποδεσμευτεί από την καθημερινή επιτήρηση, εστιάζοντας σε κρίσιμες παρεμβάσεις, ενώ οι δρόμοι θα εποπτεύονται κυρίως από αυτοματοποιημένα συστήματα.
Διαγωνισμοί και χρονοδιάγραμμα
Το σχέδιο ξεκινά με δύο μεγάλους διαγωνισμούς. Ο πρώτος, ύψους 5 εκατ. ευρώ, αφορά τη δημιουργία του ενιαίου πληροφοριακού συστήματος – της ψηφιακής «ραχοκοκαλιάς» του εγχειρήματος. Ο δεύτερος, που θα προκηρυχθεί άμεσα, αφορά την προμήθεια και εγκατάσταση των νέων καμερών AI. Εφόσον οι διαδικασίες κυλήσουν σύμφωνα με τον προγραμματισμό, το δίκτυο θα αρχίσει να λειτουργεί πιλοτικά τους επόμενους μήνες, με πλήρη ανάπτυξη στην Αττική έως το 2026.
Αρχικά θα τοποθετηθούν οκτώ κάμερες σε σημεία υψηλής κυκλοφοριακής επιβάρυνσης και παραβατικότητας, όπως οι διασταυρώσεις Πανεπιστημίου – Βασιλίσσης Σοφίας, Μεσογείων – Χαλανδρίου και Ποσειδώνος – Ερμού. Στη συνέχεια, το δίκτυο θα επεκταθεί σε «θερμά σημεία» που έχουν καταγράψει πλήθος τροχαίων, όπως οι λεωφόροι Κηφισίας, Βουλιαγμένης και Συγγρού.
Παράλληλα, το πρόγραμμα επεκτείνεται και στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Δέκα νέα λεωφορεία της ΟΣΥ έχουν ήδη εξοπλιστεί με κάμερες και καταγράφουν παραβάσεις στις λεωφορειολωρίδες. Στόχος είναι έως 500 οχήματα να λειτουργούν ως κινητές μονάδες επιτήρησης, παρέχοντας και δεδομένα για την κατάσταση των δρόμων και την κυκλοφορία.