Ν.Παπαγεωργίου: «Τεράστιο πρόβλημα η έλλειψη θέσεων στάθμευσης στο κέντρο της Λάρισας»

Ν.Παπαγεωργίου: «Τεράστιο πρόβλημα η έλλειψη θέσεων στάθμευσης στο κέντρο της Λάρισας»

Συνέντευξη εφ’όλης της ύλης παραχώρησε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ – Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας κ. Νικόλαος Παπαγεωργίου στη δημοσιογράφο κ.Ελευθερία Τζανακούλη.

Συγκεκριμένα μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της Λάρισας (ΣΒΑΚ) και τον τρόπο με τον οποίο υλοποιήθηκε, το άλυτο επί πολλά έτη ζήτημα της εκτροπής του Αχελλώου ποταμού καθώς και τις προθέσεις του για τη συμμετοχή στα κοινά της πόλης μετά τη λήξη της θητείας στο ΤΕΕ – Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας.




Συνέντευξη στην Ελευθερία Τζανακούλη

Ξεκινώντας κ.Παπαγεωργίου, ποια είναι τα σημαντικότερα θέματα με τα οποία ασχοληθήκατε, από τη θέση του προέδρου του ΤΕΕ – Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας;

Από τον Ιανουάριο του 2017, οπότε και βρισκόμαστε στο «τιμόνι» του ΤΕΕ Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας, έχουμε, ως διοίκηση του Τμήματος, προχωρήσει σε σειρά παρεμβάσεων, πρωτοβουλιών και δράσεων που αφορούν τόσο στην ανάπτυξη της Θεσσαλίας, όσο και στην ενίσχυση του κλάδου των μηχανικών. Καταθέσαμε τις αναπτυξιακές προτάσεις μας για τη Θεσσαλία σε φορείς, σε υπουργούς αλλά και στον πρωθυπουργό, κάναμε παρεμβάσεις για το πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’οίκον ΙΙ – Β’ κύκλος», γνωστοποιήσαμε τις θέσεις μας για τον Αχελώο, για τον κόμβο στον Πυργετό, για τον Ε65, για την οδική σύνδεση Λάρισας-Φαρσάλων και για το υπόλοιπο οδικό δίκτυο της Θεσσαλίας, για τον σιδηρόδρομο, για τα υδατοδρόμια και για τη βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων. Καταθέσαμε προτάσεις και πολιτικές άμεσης εφαρμογής, όπως τα «5 μέτρα», μία πρόταση με την οποία καλούμε την τοπική αυτοδιοίκηση να υιοθετήσει μέτρα για ενεργειακή αναβάθμιση νέων και υφιστάμενων κτιρίων με παροχή κινήτρων στους πολίτες – όπως το μηδενικό κόστος σύνδεσης στα δίκτυα κοινής ωφέλειας, μηδενικά δημοτικά τέλη για 10 έτη. Μετά από προγραμματική σύμβαση με την ΠΕΔ Θεσσαλίας, συμμετείχαμε στη συνδιοργάνωση του 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Μεταλλικών Κατασκευών, του 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου για την Κλιματική Αλλαγή, του 1ου Διεθνούς Συνεδρίου για τον Πηνειό και συμμετείχαμε στο συνέδριο «Αστικά ποτάμια: Επαναπροσδιορίζοντας τη σχέση της φύσης με την πόλη», διοργανώσαμε ημερίδες, όπως «Ο σιδηρόδρομος στην Θεσσαλία – Έργα σε εξέλιξη και νέες προοπτικές», «Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων – GDPR», «Η Θεσσαλία του αύριο – Η ματιά του ΤΕΕ Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας». Πρώτο μας μέλημα, μόλις αναλάβαμε την διοίκηση του ΤΕΕ ήταν η ουσιαστική υποστήριξη στους συναδέλφους. Ανοίξαμε λοιπόν τη λειτουργία του μητρώου μας σε Τρίκαλα και Καρδίτσα. Στελεχώθηκαν τα γραφεία μας εκεί με υπάλληλο. Ιδρύσαμε το γραφείο υποστήριξης μηχανικού, με παρουσία και στους τρεις νομούς για νομική, φοροτεχνική και τεχνική υποστήριξη στους συναδέλφους. Διαθέσαμε δωρεάν γραφεία, στους κλαδικούς Συλλόγους και στις Μόνιμες Επιτροπές. Διεκδικήσαμε και πετύχαμε τη λειτουργία γραφείου του ΤΜΕΔΕ στο Τμήμα. Αναλάβαμε ως συντονιστές-εταίροι το ευρωπαϊκό έργο «Ενσωμάτωση υπηκόων τρίτων – χωρών στον κατασκευαστικό τομέα-In2C» και προχωρήσαμε σε προγραμματική συμφωνία με τον Δήμο Λαρισαίων για τις σχολικές αυλές. Και όλα αυτά είναι ένα μέρος, μόνον, του έργου που έχουμε να παρουσιάσουμε. Ειδικά τον τελευταίο χρόνο, έχουμε ασχοληθεί ιδιαίτερα με το νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» και με τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Την παρούσα χρονική στιγμή, αξιολογούμε τις πρόσφατες εξελίξεις για τον Αχελώο και το υδατικό έλλειμα της Θεσσαλίας και ξεκινάμε την ενασχόλησή μας με τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό της Θεσσαλίας.

 

Ποια είναι τα μείζονα ζητήματα που προβληματίζουν τους συναδέλφους σας μηχανικούς και τα αναδείξατε κατά τη διάρκεια της θητεία σας;

Στην αρχή της τρέχουσας θητείας βρεθήκαμε αντιμέτωποι με ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Το ξέσπασμα της πανδημίας Covid-19 στην Ελλάδα και σε όλον τον κόσμο δημιούργησε τεράστια ζητήματα σε όλους τους κλάδους -ιδιαίτερα στον κλάδο των μηχανικών, εξαιτίας της αβεβαιότητας που δημιουργείται για την επόμενη ημέρα. Ένα από τα θέματα που μας απασχολεί είναι το πρόγραμμα «Εξοικονομώ», για αυτό και προχωρήσαμε στη δημιουργία πρότασης ενός νέου Οδηγού για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» και πολλές προτάσεις μας μάλιστα υιοθετήθηκαν. Επιπλέον, απευθυνθήκαμε στο ευρύ κοινό, με περίπτερο σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στη Λάρισα από την Περιφέρεια Θεσσαλίας και το Επιμελητήριο Λάρισας, ώστε να ενημερωθούν οι πολίτες τόσο για το πρόγραμμα, όσο και για τον ρόλο του Μηχανικού .Στην περίπτωση της Θεσσαλίας, εκτός από την πανδημία, είχαμε να αντιμετωπίσουμε και την επέλαση, τον περασμένο Σεπτέμβριο, της καταιγίδας «Ιανός» που έπληξε την Καρδίτσα και τα Φάρσαλα -και τη Μαγνησία, δημιουργώντας επιπρόσθετα προβλήματα στην οικονομική δραστηριότητα, εν γένει -να σημειώσουμε ότι από την πρώτη στιγμή, το ΤΕΕ-Κ&Δ Θεσσαλίας συμμετείχε με εθελοντές συναδέλφους μηχανικούς στην καταγραφή των ζημιών.
Εξαιτίας του «Ιανού» ζητήσαμε παρατάσεις και για τη διαδικασία τακτοποίησης των αυθαιρέτων, όσο και για τις δηλώσεις των τετραγωνικών. Δεν εισακουστήκαμε σε αυτό το ζήτημα. Αντίθετα, ζητήσαμε και πετύχαμε παράταση στην έναρξη υποβολής των προτάσεων στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» για τη Θεσσαλία, καθώς πρόκειται για μια ιδιαίτερα επιβαρυμένη επιδημιολογικά περιοχή.

 

Πώς θα χαρακτηρίζατε το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στη Λάρισα; Χρησιμοποίησε η δημοτική αρχή όλα τα μέσα που έχει στη διάθεση της για να το υλοποιήσει ή κατά την άποψη σας η ανάπλαση του κέντρου της Λάρισας αφορούσε σε προεκλογικούς – ψηφοθηρικούς και μόνο λόγους;

Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας είναι στρατηγικά σχέδια που συμβάλλουν θετικά σε μια πόλη. Παρόλα αυτά, μετά από εργασία που εκπόνησε Ομάδα Εργασίας του Τμήματός μας για το ΣΒΑΚ Λάρισας, παρατηρήθηκαν αρκετές αστοχίες, οι οποίες όμως διορθώνονται. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να γίνει μία αναθεώρηση του ΣΒΑΚ, όπως προβλέπεται, εξάλλου, στην πενταετία, την οποία κλείνουμε φέτος. Εκεί θα μπορούν να συμπεριληφθούν οι τροποποιήσεις, οι οποίες θα επιλύσουν, εν μέρει, τα προβλήματα που δημιουργούνται σήμερα από την έως τώρα υλοποίηση του ΣΒΑΚ, όπως για παράδειγμα το τεράστιο πρόβλημα με την έλλειψη θέσεων στάθμευσης. Σαν Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, καταθέσαμε τις προτάσεις μας σχετικά με αυτά τα προβλήματα. Το αν η ανάπλαση του κέντρου της Λάρισας αφορούσε προεκλογικούς – ψηφοθηρικούς και μόνο λόγους, το αφήνω στην κρίση των αναγνωστών σας. Εμείς, σαν επιστημονικός φορέας, τοποθετηθήκαμε επιστημονικά και ενημερώσαμε σχετικά τόσο τις δημοτικές παρατάξεις όσο και την κοινή γνώμη, ως έχουμε την υποχρέωση να πράττουμε.

 

Μετά τα μέτρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση που αφορούν στην αναβολή του ΦΠΑ θεωρείτε πως ενισχύθηκε η οικοδομική δραστηριότητα στη Θεσσαλία;

Η εικόνα που έχουμε για το 2020 είναι θετική. Η χρονιά ξεκίνησε πολύ καλά, αλλά κατά την διάρκεια του πρώτου lockdown είχαμε μία μείωση κατά 30% στην έκδοση οικοδομικών αδειών. Σήμερα όμως καταγράφουμε μία αύξηση κατά 10% σε σχέση με τα νούμερα της περασμένης χρονιάς, κάτι που μας κάνει να είμαστε αφενός συγκρατημένα αισιόδοξοι για αυτόν τον ιδιαίτερα συμπιεσμένο κλάδο της οικονομίας, αφετέρου ιδιαίτερα ικανοποιημένους για το γεγονός πως πλέον οι άδειες εκδίδονται ηλεκτρονικά. Φαντάζομαι πως καταλαβαίνουν όλοι το πόσο σημαντική μεταρρύθμιση ήταν το ηλεκτρονικό σύστημα έκδοσης οικοδομικών αδειών και πως χωρίς αυτό, φέτος με το lockdown, οι πολίτες θα είχαν τεράστιο πρόβλημα στην έκδοση οικοδομικής αδείας. Και σε αυτό το σημείο πρέπει να αποδώσω τα εύσημα στον πρόεδρο του ΤΕΕ, Γεώργιο Στασινό, ο οποίος είναι ο πρόεδρος που ξεκίνησε το σύστημα e-adeies και που οραματίστηκε και έπεισε την κυβέρνηση για τον Ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη, την επόμενη μεγάλη μεταρρύθμιση που θα κάνει ηλεκτρονικό και τον σχεδιασμό και τις επιτελικές λειτουργίες του κράτους, να μπορεί να εκδίδεται κάθε άδεια με ευθύνη του μηχανικού που θα την αναλαμβάνει.

 

Δεδομένου ότι η κλιματική αλλαγή απασχολεί όλο και περισσότερες χώρες και η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, πιστεύετε ότι η χώρα μας θα καταφέρει να ανεβάσει ταχύτητες και να προχωρήσει στη δημιουργία νέων περιβαλλοντικών επενδύσεων;

Ναι, εκτιμώ πως η Ελλάδα, βάσει και του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), θα ανεβάσει ταχύτητες. Η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης και η εγκατάσταση συστημάτων φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα περιβαλλοντικών ενεργειακών επενδύσεων. Η πληθώρα μικρών και μεγάλων ενεργειακών έργων, κυρίως ΑΠΕ, που βρίσκονται σε εξέλιξη, τροφοδοτεί την ανάγκη για αποθήκευση της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, που σημαίνει επενδύσεις σε συστήματα αποθήκευσης (αντλησιοταμίευση και ηλεκτρικές μπαταρίες). Τεράστιο ζήτημα είναι οι μικρές ή μεγαλύτερες επεμβάσεις για τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας των κτιρίων, αλλά και των επιχειρήσεων και της βιομηχανίας -όπως για παράδειγμα αυτό που γίνεται μέσω του προγράμματος «Εξοικονομώ-Αυτονομώ».
Υπενθυμίζουμε, ακόμη, το master plan της κυβέρνησης για την απολιγνιτοποίηση, με στόχο το σβήσιμο του 80% των λιγνιτικών μονάδων έως το 2023 και το τέλος του λιγνίτη ως το 2028. Σύμφωνα, λοιπόν με το ΕΣΕΚ, ειδικά στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής, οι ΑΠΕ θα αποτελούν τη βασική πηγή εγχώριας ηλεκτροπαραγωγής ήδη από τα μέσα της επόμενης δεκαετίας, ξεπερνώντας ως μερίδιο το 65% της εγχώριας ηλεκτροπαραγωγής μέχρι το έτος 2030 και το 60% στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. Για να γίνει αυτό, βασική προϋπόθεση αποτελεί ο υπερδιπλασιασμός της σημερινής εγκατεστημένης ισχύος σχεδόν του συνόλου των τεχνολογιών ΑΠΕ. Ως ΤΕΕ-Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας συμμετείχαμε στη διαβούλευση για το ΕΣΕΚ, το 2019, υπογραμμίζοντας την ανάγκη μέχρι το 2030 να λειτουργήσουν όλοι οι υπό κατασκευή υδροηλεκτρικοί σταθμοί στην περιοχή της Θεσσαλίας, δηλαδή ΥΗΕ Μεσοχώρας και ΥΗΕ Συκιάς. Τα οφέλη, τόσο ενεργειακά, όσο και κλιματικά, είναι πολλαπλά για τη Θεσσαλία, αλλά και για όλη τη χώρα, αναφορικά με τη συνεισφορά αυτών των έργων στον ενεργειακό τομέα. Χαρακτηριστικά να επισημάνουμε ότι η ολοκλήρωση της εκτροπής του Αχελώου, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των φραγμάτων εξασφαλίζουν, μεταξύ άλλων, την παραγωγή επιπλέον πράσινης ενέργειας, καθώς και την αύξηση της ισχύος των ΥΗ μονάδων παραγωγής ενέργειας της χώρας.

 

Πώς θα χαρακτηρίζατε την εξέλιξη των έργων της εκτροπής του ποταμού Αχελώου επί της παρούσας κυβέρνησης;

Δυστυχώς η πρόσφατη εξέλιξη, αναφορικά με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας είναι αρνητική για το έργο. Και γι ́αυτό ευθύνεται η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ο τότε αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ.Σωκράτης Φάμελλος.
Στα πρώτα Σχέδια Διαχείρισης της Λεκάνης Απορροής Πηνειού (ΣΔΛΑΠ), προβλεπόταν η εκτροπή μέρους των υδάτων του Αχελώου για να αντιμετωπιστεί το έλλειμμα στο υδατικό ισοζύγιο της Θεσσαλίας. Δυστυχώς, με την πρώτη αναθεώρηση των σχεδίων, βγήκε από την εξίσωση ο μεταφερόμενος όγκος νερού του Αχελώου, και αντικαταστάθηκε με πολλά μικρά φράγματα στη Θεσσαλία -μία λογική που απαιτεί 1,3 δισ. ευρώ και 40 έτη για την ολοκλήρωση των έργων, σε αντίθεση με τη λύση του Αχελώου, που απαιτεί 5 χρόνια και περί τα 600 εκατ. ευρώ.
Ειδικά για τη Θεσσαλία, η εγκατάλειψη των έργων του Αχελώου σημαίνει κίνδυνο μείωσης αρδευόμενων εκτάσεων, κατά συνέπεια μείωση της απασχόλησης, καμία εξασφάλιση στις περιπτώσεις λειψυδρίας, και φυσικά η έναρξη αποκατάστασης του υδροφόρου ορίζοντα θα χρειαστεί σχεδόν μισό αιώνα! Στην παρούσα χρονική στιγμή, το Υπουργείο προχωρά τις διαδικασίες για τα απαιτούμενα έργα συντήρησης. Για μας, ωστόσο, το θέμα δεν έχει τελειώσει. Ήδη, ως Τμήμα, ετοιμάζουμε τις προτάσεις μας για τον Αχελώο και το επόμενο διάστημα θα τις γνωστοποιήσουμε τόσο στους αρμόδιους φορείς, όσο και στο ευρύ κοινό.

 

Με τη λήξη της θητεία σας στο ΤΕΕ ποιο θα είναι το επόμενο βήμα κ. Παπαγεωργίου; Θα ασχοληθείτε ενεργά με τα κοινά της πόλης;

Εκτιμώ πως ασχολούμαι ήδη με τα κοινά από το 2006, οπότε και έγινα μέλος της Αντιπροσωπείας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας – Τμήματος Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας. Από τότε μέχρι και σήμερα εργάζομαι με προσήλωση και ιδιαίτερη επιμέλεια για την ανάδειξη του ρόλου των μηχανικών και του Τεχνικού Επιμελητηρίου, που είναι ο τεχνικός σύμβουλος της Πολιτείας, στην περιοχή ευθύνης του Τμήματος, στην Κεντρική και Δυτική Θεσσαλία.
Αυτή την περίοδο, το μόνο που μας απασχολεί είναι το έργο μας, ως διοίκηση του ΤΕΕ-Κ&Δ Θεσσαλίας, ένα έργο που έχει στο κέντρο του τον μαχόμενο μηχανικό. Μετά από μια δεκαετή κρίση, οι μηχανικοί είμαστε αντιμέτωποι και με την κρίση της πανδημίας, που δυσχεραίνει σημαντικά τις επαγγελματικές μας προσπάθειες. Αν και δεν είναι εύκολο, εξαιτίας των συνθηκών των περιοριστικών μέτρων, με τις όποιες καθυστερήσεις, είμαστε προσηλωμένοι στους στόχους μας: στη βελτίωση της επαγγελματικής καθημερινότητας του μηχανικού, στην ανάδειξη του ρόλου του στην κοινωνία και στην αναπτυξιακή πορεία του τόπου μας τα επόμενα χρόνια.

Με το πέρας της θητείας που διανύουμε, θα διεκδικήσουμε εκ νέου το «τιμόνι» του ΤΕΕ Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας, πάντα με γνώμονα και πυξίδα την ανάδειξη του κλάδου των μηχανικών και του έργου του ΤΕΕ.

 

Περισσότερα από την κατηγορία

Κόκκαλης: Δήμοι και ιδιοκτήτες ακινήτων υποζύγια της κεντρικής εξουσίας ακόμη και στην εφαρμογή της πυροπροστασίας

Κόκκαλης: Δήμοι και ιδιοκτήτες ακινήτων υποζύγια της κεντρικής εξουσίας ακόμη και στην εφαρμογή της πυροπροστασίας

«Δήμοι και ιδιοκτήτες ακινήτων γίνονται υποζύγια της κεντρικής εξουσίας ακόμη και στην εφαρμογή της πυροπροστασίας» τονίζει σε δήλωσή του ο […]

Δωρεά στο παιδοχειρουργικό τμήμα του Γ.Ν. Λάρισας από το σωματείο «Αντιμετώπιση παιδικού τραύματος»

Δωρεά στο παιδοχειρουργικό τμήμα του Γ.Ν. Λάρισας από το σωματείο «Αντιμετώπιση παιδικού τραύματος»

Σε μια συμβολική κίνηση προς το Γ.Ν. Λάρισας, ευαισθητοποίησης  και αλληλεγγύης προέβει το Σωματείο «Αντιμετώπιση Παιδικού Τραύματος» με σκοπό την βελτίωση […]

Όλα τα άρθρα της κατηγορίας »